Brandweermannen: Het verhaal
– GENOMINEERD VOOR DE ZAPP THEATERPRIJS 2015! –
Brandweermannen is een humoristische voorstelling over het wel en wee in de brandweerkazerne waar een groot deel van de bezigheden bestaat uit het wachten op de brand. Wanneer het alarm klinkt, verdwijnen verveling en onderlinge plagerijen.
Deze roemruchte theaterhit van Toneelschap Beumer & Drost komt op veler verzoek terug. Na talloze voorstellingen in Nederland, Vlaanderen, Duitsland, Frankrijk, Canada en Amerika komen de brandweermannen nog één keer in actie.
Ze zijn inmiddels 20 jaar ouder, maar gelukkig niet wijzer…
Reacties van het publiek 2014:
L. Vercauteren: “Dit is het beste kindertoneel dat ik ooit heb gezien”.
Meneer Monster: “Het was te gek, mannen!”
HS: “Actie, hilariteit en zang, dit mag je niet missen.”
V. Klos: “En geniaal theater was het; mijn lucht was op…!”
Kim: “Altijd leuk als het publiek net iets anders zit dan normaal. En wat was Brandweermannen superleuk!”
R. Meyer: “Dit is genieten met een grote G, bedankt voor de leuke avond”.
V. de Bruijn: “Geweldige middag, bedankt.”
A. Verstraaten: “Net genoten van de superleuke voorstelling in de brandweerkazerne in Oosterhout, bedankt!”
A. van Amersfoort: “Brandweermannen in de brandweerkazerne was erg leuk: een aanrader!”
K. Pricker: “Brandweermannen: genoten, gelachen, geweldig!”
Brandweer Deventer: “Premiere van Brandweermannen in onze kazerne: een zeer geslaagde avond.”
J. de Haan: “Beumer en Drost zijn de theaterhelden van onze kinderen, nu pubers. Ze weten nu nog details van de voorstellingen Caravan en Ingeblikt.”
Credits
Van en met: Loek Beumer, Peter Drost, Jan Elbertse, Koos Elfering en Bram Kwekkeboom
Regie: Ted Keijser
Regie assistent: Géraldine Verhoeven
Muziek: Bert Vermijs
Techniek: Dirk Houthoff
Decorontwerp: Laura Josselin de Jong
Kostuums: Dorien de Jonge
Affiche: Robin Vogel en Merijn Schilte, naar het oorspronkelijke ontwerp van Martijn Luns
Artistieke Leiding: Peter Drost
Zakelijke Leiding: Géraldine Verhoeven
PR & Marketing: Afke Pricker
Informatie over tournee in Nederland:
Hummelinck Stuurman Theaterbureau
info@hummelinckstuurman.nl
Informatie over tournee in Vlaanderen:
Verenigde Werkhuizen Thassos
info@thassos.be
Recensies
november 2014
MSDPK: “Na 20 jaar nog ijzersterk“. “Zowel kinderen als volwassenen liggen plat van het lachen bij de hilarische slapstickscènes”.
oktober 2014
Toneel Blog: “Wat een cadeautje dat deze mannen na twintig jaar deze voorstelling nóg een keer spelen!”
september 2014
De Stentor: “…Brandweermannen is geen moment saai.”
Uit de pers in 2000:
Het Parool: “Wat waren die brandweermannetjes idioot en sympathiek en gewiekst in het losmaken van de lach! Ik vond ze weergaloos“.
Liechtensteiner Volksblatt: “Witzig und augenzwinkernd”.
De Standaard: “Fysiek en visueel een snoeper”.
Oerolkrant: “Brandweermannen is een vrolijke, prachtig vormgegeven voorstelling voor mensen van alle leeftijden. Verrassend en vreselijk grappig.’
—
MNSPK
4-11-14
Door: Rozemarijn Strubbe
Brandweermannen van Beumer en Drost
Na 20 jaar nog ijzersterk
Dit seizoen is de internationaal succesvolle jeugdtheatervoorstelling Brandweermannen vanBeumer en Drost weer te zien in de theaters. Een hilarische voorstelling van regisseur Ted Keijzer over het wel en wee in de brandweerkazerne. De acteurs zijn inmiddels twintig jaar ouder, maar weten nog steeds met speelse energie de fantasie van zowel kinderen als volwassenen te prikkelen. Zondag 2 november was Brandweermannen te zien in de Stadschouwburg de Harmonie.
In de kleine zaal zit het publiek om het speelvlak heen. De acteurs (Loek Beumer, Peter Drost, Jan Elbertse, Koos Elfering en Bram Kwekkeboom) zijn al aanwezig en wachten op de laatste bezoekers. De kinderen hebben net een rondleiding gekregen achter de schermen en konden buiten in een echte brandweerauto zitten van het brandweerkorps Leeuwarden. Zelf heb ik mijn man meegenomen, die bij de vrijwillige brandweer zit. Kan hij zich herkennen in wat er zich op het toneel afspeelt? Vol verwachting zitten we op het puntje van onze stoel.
Blues en plagerijen
Twintig jaar geleden volgden de acteurs een tweedaagse cursus en liepen ze drie weken stage in een echte brandweerkazerne. Deze praktijkervaringen zijn verwerkt in een fantasievolle slapstick voorstelling over het wel en wee in de kazerne. De brandweermannen moeten vooral wachten en vullen hun tijd met oefeningen, plagerijen en kunstjes. Op speelse wijze is er ook aandacht voor de serieuze elementen van het vak. Wanneer de mannen terug zijn van de brand en op bed liggen, zingen ze een blues over het malen in hun hoofd.
Creatief en fantasievol
Vertrekkend vanuit de kinderfantasie krijgen alledaagse voorwerpen in de voorstelling een andere betekenis. Een luchtbedpomp is een kat boven in de boom. Met een fietspomp, postzak en het scherm van een kinderzitje wordt op zeer realistische wijze het geluid en de ervaring om met ademlucht op te lopen nagedaan. De lockerkasten zijn multifunctioneel. Ze stellen zowel de brandweerauto voor als een brandend gebouw, de slaapvertrekken, de wc en de douche. De voorstelling barst van de creatieve en komische theatervondsten. Er is zelfs zoveel te zien, dat je als publiek niet alles meekrijgt.
Slapstick en suspense
De toeschouwers gaan helemaal op in de voorstelling. Zowel de kinderen als de volwassenen liggen plat van het lachen bij de hilarische slapstickscènes, maar zijn muisstil wanneer het er echt op aan komt en de mannen een brandend gebouw in moeten. Al zijn de acteurs twintig jaar ouder, ze weten nog steeds met veel energie, humor en theatrale beleving het publiek te bespelen en diens fantasie te prikkelen.
Een voorstelling waarin iedere brandweerman zich zal herkennen, maar die ook vooral het plezier van het fantasiespel laat zien. Direct na de voorstelling doen de kinderen de acteurs al na. Stiekem hebben de volwassenen ook al zin om zelf thuis brandweerman te spelen.
————
Toneel Blog
3-10-14
Door: Ester van Aalst
Fantasierijk inkijkje in echte brandweermannenwereld
Ze zijn weer terug! De Brandweermannen van Beumer & Drost. Na bijna twintig jaar zijn onze stoere helden weer terug. Iets grijzer maar nog steeds paraat. Dus laat de sirenes maar loeien. Op slapstickachtige wijze vertelt deze humoristische voorstelling over het reilen en zeilen in de brandweerkazerne. Van de oefeningen, en de onderlinge plagerijen tot het lange wachten op het alarm.
Loek Beumer, Peter Drost, Jan Elbertse, Koos Elfering en Bram Kwekkeboom spelen, zingen en dansen in De Brandweermannen met groot plezier. Maar ze zijn ook serieus, want brandweerman zijn is niet niks. Dus moet je oefenen om met perslucht rond te lopen. Dat deze brandweermannen dat doen met een fietspomp en een windscherm van een fiets maakt het niet minder spannend.
Brandweermannenwereld
Met eenvoudige middelen laten de brandweermannen de hele brandweermannenwereld zien. Of het nu het repareren van hun brandweerauto is: een speelgoedbrandweerauto wordt door twee mannen serieus opgetakeld en gerepareerd. Of de uitruk naar een brand: de brandweermannen rennen naar het rijtje lockers en scheuren met sirene naar de grote brand in het poppenhuis. En natuurlijk eten en slapen de mannen in de kazerne. In een vlotte choreografie wordt het eten uitgedeeld, opgegeten en poetsen de zeer muzikaal mannen hun tanden.
De acteurs zijn allemaal te gast geweest in een brandweerkazerne en deze voorstelling is gebaseerd op hun ervaringen daar. Vervolgens is op basis van improvisaties het stuk ontstaan. Deze serieuze basis zorgt voor hele geloofwaardige scènes met een heerlijke humoristische twist.
Cadeautje
Jong en oud, groot en klein genieten met volle teugen van De Brandweermannen. Sommige grappen zijn voor iedereen, sommige voor de kleintjes en andere voor de groten en zo lachen we heerlijk samen. Wat een cadeautje dat deze mannen na twintig jaar deze voorstelling nóg een keer spelen!
———–
Het Parool
16.09.2000
Door: Bob Frommé
Mannetjes
Het ouderschap is een mooi ding, maar je wordt er soms zo herfstig van. Herfst hoeft het daarvoor niet te zijn. De ouder is soms getuige van jeugdtheater. (De niet-ouders hebben nu de gelegenheid zich in de handen te wrijven en bevrijd te grinniken.)
Mijn ervaringen zijn paradoxaal van aard. Je bezoekt zo’n voorstelling omdat je ouder bent. Je hebt op het eind zin jezelf op te hangen, maar dat doe je niet, omdat je ouder bent. Als dat geen paradox is, schenk ik mijn kop aan het Wereld Natuur Fonds.
Het is soms heel erg. De niet-ouders zullen dat van mij willen aannemen. De ouders weten het. Jeugdtheater is de dood aan het begin van de levensweg. (Weer zo’n fijne paradox!) Daarom ben ik nu gelukkig. Ik heb een voorstelling gezien die jeugdtheater was, maar die mij het vertrouwen in de mensheid en het leven helemaal heeft teruggegeven.
Het was een oude voorstelling van een jaar of vijf geleden, die nog eenmaal werd opgevoerd. Vijfjaar geleden was ik nog in de jeugdtheatervrije zone. Het stuk heette De brandweermannen en het werd gespeeld door een groep die de enigszins aanstellerige naam ‘toneelschap’ B & D had. Maar die mannen waren geweldig grappig. De kinderschaar lachte naar hartelust, maar mijn geschater klonk boven alles uit. Alle jeugdtheaterfrustratie vloog in één keer naar buiten.
Dit was een voorstelling die niet ging over het Internationaal Monetair Fonds, het leed der dieren of de noodzaak de medemens welwillend tegemoet te treden. Het was een voorstelling vol gedoe en liefde voor gedoe en liefde voor het belachelijke. De brandweermannen, natuurlijk vijf in getal, zoals in dat Gouden Boekje Vijf brandweermannetjes, waren mannetjes bij wie bijna alles fout ging, hoe hard ze ook oefenden. Superieure slapstick.
Het was al mooi dat ze in een van de eerste scènes op hun multifunctionele brandweerwagen sprongen (een rij kleedkamerkastjes met open deuren) en het rijden van de wagen alleen maar suggereerden door met hun lijven en hoofden te schudden. Of ze hiel-den een oefening waarbij een drilmeester zijn pupil-len militairement zijn zinnen liet aanvullen. De drilmeester heeft een popje in zijn handen. ‘Er is een vrouw in nood. Die gaan we dus…’ Allen: ‘Redden!’ ‘Maar we benaderen haar voorzichtig, anders gebeurt er dit… (laat popje vallen) en dat willen we…’ Allen, op één na: ‘Niet!’ Die ene, iets te trage brandweerman zegt er achteraan: ‘Voorkomen.’
Wat waren die brandweermannetjes idioot en sympathiek en gewiekst in het losmaken van de lach! Ik vond ze weergaloos.
Toen een van die brandweermannen van B & D na afloop tegen het publiek zei dat ze begin volgend jaar met een nieuw stuk zouden komen en dat hij hoopte dat we dat ook gingen zien, hoorde ik mezelf heel hard ‘ja!’ roepen. Je hoeft het laatste hoofdstuk van Ulysses niet te hebben gelezen om daarin een daad van bevestiging te zien.
Liechtensteiner Volksblatt
Gerolf Hauser
Feuerwehrmänner im Kindertheater
Rasantes Gastspiel der weltbekannten holländischen Theatergruppe
“Theatergroep Wederzijds” nennen sich die fünf Männer, die, auf deutsch natürlich, voller Dynamik und mit herrlichem Humor, ein Theaterstück singen und spielen, das nicht nur bei Kindern, sondern auch bei Erwachsenen die Lachmuskeln trainiert.
In dem aktionsreichen, voller Komik steckenden Spiel, das die Theatergruppe heute, Samstag, den 23. September um 16.30 Uhr in der Alten Turn-halle der Schule in Triesen zeigt, werden mit einfachsten aber unglaublich wirkungsvollen Mitteln liebevoll die Stärken und Schwächen der Feuerwehrmänner dargestellt.
Witzig und augenzwinkernd
Der Alltag der Feuerwehrleute besteht darin, Leben zu retten, Brände zu löschen, Menschen und manchmal auch Tiere zu retten- Zum Alltag gehört aber auch das Warten, denn zum Glück brennt es nicht immer. Wie vertreibt man sich die Wartezeit? Zum Beispiel mit Übungen, um fit zu bleiben. Loek Beumer. Peter Drost, Jan Elbertse, Koos Elfering und Bram Kwekkeboom präsentieren in fantastischem Spiel die verschiedensten Situationen und natürlich auch alles, was schief gehen kann, nicht zu vergessen die Eifersüchteleien und Eitelkeiten der Feuerwehrmänner untereinander – und das Ganze in einem herrlich temporeichen Aktionsspiel.
Mit einfachsten Requisiten zaubern die Spieler die Rettungs- und Übungssituationen plastisch greifbar in den Raum. Wie zur Darstellung der Gasmaske und des Sauerstoffgerätes eine Fahrradluftpumpe genügt zur Rettung einer Frau vom Dach eines Hauses ein paar Stöckelschuhe, wie die Garderoben-Spinde durch das faszinierende Spiel sich wandeln zur Dusche, zur Toilette oder zum Feuerwehrwagen – das ist genial und verblüffend. Dass sie Slapstick und Clownerien in rasantem Szenenwechsel zeigen, dabei fast akrobatische Höchstleistungen zeigen, ist das eine. Dass sie auch noch herrlich singen können, das andere.
Das Grösste aber ist ihr Spiel, das die Illusion vom abenteuerlichen Feuerwehrheld umsetzt in beinharte Realität, die einen mitten hinein versetzt in dunkle, enge Schächte, verqualmte Häuser oder auf ihre Dächer, um dort Menschen zu helfen -und das so witzig und augenzwinkernd, dass man mit dem Staunen kaum nachkommt. Es ist eine Vorstellung voll wunderbarer clownesker Szenen über die Freude und das Leid in einer Feuerwache, mit dem die “Theatergroep Wederzijds” bereits in Zürich. Winterthur, Lyon, Montreal. Pittsburgh. Philadelphia und New York Jubelstürme auslöste.
Oerolkrant
22.06.2000
EB
Huis, tuin en keukenstoer
ZE ZIJN STOER, STERK EN GRAPPIG. ZE LEVEN VOOR HUN WERK:
DE BRANDWEERMANNEN VAN TONEELSCHAP B&D.
…’Er wordt veel gepest, gemene grappen worden uitgehaald en snedige opmerkingen vliegen over en weer.
Gelukkig worden brandweermannen blij van feestjes en van eten.
Brandweermannen is een vrolijke, prachtig vormgegeven voorstelling voor mensen van alle leeftijden. Verrassend en vreselijk grappig.’
PZC – interview
13.09.2000 – interview
Frans Doeleman
‘Brandweermannen staan naast elkaar’
Drie weken stage lopen in de kazerne en vervolgens een periode van improviseren, bedenken en schrijven leverde de dynamische, beweeglijke en geestige voorstelling Brandweermannen op. Hoewel zo nu en dan de vergelijking met absurdistisch toneel zich opdringt, zijn de scènes gebaseerd op realistische situaties.
„Als brandweermannen komen kijken, zeggen ze altijd, ja, dat is heel goed getroffen. Het is wel een beetje vervreemd, maar de basis van de verveling in de kazerne, het elkaar treiteren en de oefeningen herkennen ze heel goed”, vertelt de Zeeuwse acteur Bram Kwekkeboom (54).
Na zijn carrière in Middelburg te zijn begonnen bij het semi-professionele jeugdtheater Deurtje Open Deurtje Dicht (DoDD), vertrok hij veertien jaar geleden naar het Amsterdamse gezelschap Wederzijds. Daar ging 1 oktober 1994 Brandweermannen in première, met Bram als enige acteur in vaste dienst, terwijl de andere vier – Peter Drost (41), LoekBeumer (53), Koos Elfering (50) en Jan Elbertse (38) – speciaal voor dit project waren aangetrokken.
Beumer en Drost richtten enkele jaren geleden hun eigen gezelschap Het Toneelschap B & D op en het plezier dat ze aan Brandweermannen hadden beleefd, was aanleiding om het stuk in de oorspronkelijke bezetting op het repertoire te houden. Niet jaar in, jaar uit, maar van tijd tot tijd komen de vijf bij elkaar om weer op pad te gaan. Sinds 1994 is de voorstelling zo’n tweehonderd keer gespeeld. Niet alleen in Nederland en België, want het stuk is in het Engels, Duits en Frans vertaald, zodat ze ermee terecht konden in de Verenigde Staten, Canada, Frankrijk, Duitsland en Zwitserland. Volgende week vertrekken ze naar Oostenrijk.
De grondslag voor het stuk was een soort jongensdroom van regisseur Ted Keijser, die ‘iets’ met brandweermannen wilde. Acteurs en regisseur liepen stage in een brandweerkazerne en verwerkten vervolgens gezamenlijk hun ervaringen in scènes, liedjes, dansjes en slapstick, waarbij allerlei rode voorwerpen – van een speelgoedbrandweerauto tot een luchtbed en hooggehakte pumps – werden uitgeprobeerd. „We benutten allemaal hedendaagse gebruiksartikelen, maar geven daar een andere functie aan”, legt Peter Drost uit. „Eerst moet je lachen om een fietspomp, maar na vijf seconden is dat een beademingsapparaat. Hoe we met elkaar omgaan en vooral de rare overgangen, zoals het dagelijks leven die ook kent, maken de voorstelling tot een vreemdsoortig geheel.”
Flarden
„Het is geen logisch verhaal, het zijn flarden”, verklaart Loek Beumer. „Maar het zijn wel echte mensen”, brengt Peter te berde, „Als je rondloopt in de kazerne maak je zulke idiote situaties mee.” „Het beeld van brandweermannen die met z’n allen naar een kat in een boom staan te kijken of naar een paaltje dat ze niet uit de grond kunnen krijgen, ziet er heel absurd uit, maar het is wel echt”, vervolgt Loek. Peter vult aan: „Wij zouden als leken aan dat paaltje gaan sjorren, maar dat is een gepasseerd station, sjorren werkt niet. Zij staan te denken en dan in één keer handelen ze. Dat lijkt heel raar, maar het is allemaal denkwerk.”
„Wat wij doen, is een voorstelling van zaken geven”, omschrijft Loek. „Het is geen toneel, geen musical, maar wij stellen ons voor dat het zo toegaat in de kazerne.” Peter:, ,De oefening spelen we bloedserieus. Eerst allemaal geintjes, maar wanneer het alarm klinkt, sta je naast elkaar, ook al heb je ruzie, als het alarm afgaat, is dat over. Dat zijn gouden regels binnen de brandweer en die hebben we ook binnen dit stuk gebracht.” Toneelschap B & D speelt, zoals Peter het uitdrukt, voor jeugdigen van geest vanaf 8 jaar. „De meeste van onze voorstellingen kan je redelijk probleemloos ook voor volwassenen brengen. Vorig jaar op de Parade en op het Oerol-festival kwamen er alleen maar volwassenen naar Brandweermannen en die reageren eigenlijk hetzelfde als kinderen. We hebben B & D opgericht om als acteurs onze gang te kunnen gaan en een ei-gen stijl te ontwikkelen. We willen spelen wat we leuk vinden.”
„Na veertien jaar Wederzijds kom ik op 15 september in dienst bij B & D”, laat Bram weten. „Het aantrekkelijke is dat zij veel meer uitgaan van wat de acteurs willen. Die invloed op wat er gaat gebeuren, is voor mij een verademing. Ik kan met hen dingen verzinnen. Dat is een heel verschil met het uitvoeren van ideeën van een artistiek leider.”
Wat B & D brengt is amusement, maar dan met een grote A. „We worden daar wel eens op aangevallen”, moppert Loek. „We willen graag dat er gelachen wordt, maar de voorstelling moet ook poëtisch, spiritueel en sprankelend zijn. We zijn niet uit op gemakkelijk amusement. Onze moraal is dat de mensen niet met een cynische blik op de wereld, maar vrolijk de zaal uitkomen. We willen een positieve lading geven aan onze voorstelling én aan ons publiek.”
De Standaard
09.10.2000
Roel Verniers
Kermis in de kazerne
BRUGGE — Op tijd en stond geven Loek Beumer en Peter Drost van Het Toneelschap B&D (sic) het kind in hen de vrije teugels. Zo ook in Brandweermannen. Bedoeld als kindervoorstelling, maar vooral een verkleedpartij van acteurs die met grote mond en heel wat lef een zaal plat spelen.
Zes jaar geleden haalden Beumer en Drost bij theatergroep Wederzijds voor het eerst de brandspuit boven. Regisseur Ted Keijser stuurde het duo en drie andere acteurs voor een paar weken op stage bij de echte spuitgasten, liet zijn acteurs verder improviseren rond het thema en kaapte de ene na de andere bekroning weg. Hoofdstuk afgesloten, zou je denken. Maar de vraag naar een her-uitgave bleef groot.
Is dat een probleem? Helemaal niet. De acteurs zijn dan wel zes jaar ouder, op het podium is daarvan niets te merken. Energiek en speels als nooit tevoren. Dat moet te maken hebben met het onderwerp. Ook al staat Brandweermannen ver van elke realiteit, je voelt de opwinding bij de spelers. Ze jagen jongensdromen na. Bovendien speelt het succes uit het verleden.
Beumer, Drost, Jan Elbertse, Koos Elfering en Bram Kwekkeboom weten wat ze in huis hebben. In hetzelfde decor, met dezelfde kostuums en zonder die druk van een première kun je dan voluit gaan. Een heruitgave bevrijdt. Alles is toegestaan.
Het decor van Laura de Josselin de Jong trekt krijtlijnen. Een open speelvlak, het publiek rondom. Achteraan metalen kastjes waarin de mannen hun spullen bewaren. Tegelijkertijd ook toilet, bedstee en brandweerwagen. De voorstelling is als het decor: uiterst inventief. Alles verwijst naar vanalles. Niets verwijst naar brand.
De outfit van de spuitgast krijg je door met een fietspomp en een regenscherm te stoeien. Reddingsoperaties roep je op door vooraan op het podium je hand in een emmer en een andere hand achteraan in een van de kastjes te laten verschijnen. Gegoochel met een minimum aan middelen. Het effect is wonderbaarlijk: mond open van verbazing en tegelijkertijd schokschouderend van het lachen.
Tussen alle wonderen door spelen de heren stoelendans, herstellen ze een speelgoed brandweer wagen en halen ze het bloed onder de nagels van hun kompanen vandaan. Brandweermannen zijn helden als ze in actie komen. Pas dan komen het gevaar en de angst de kop opsteken. Verder is het wachten geblazen. Als je er vanop een afstand naar kijkt, bedank je voor zo’n job.
Dat Toneelschap B&D er alsnog een droomjob van maakt, heeft te maken met de uitbundigheid en de slapstick waarmee het vijftal het beroepsleven typeert. Ze schudden geregeld een dansje uit de benen. Iedereen op een rij, eentje uit de maat. Dan weer zingen ze als nachtegalen. Fysiek en visueel een snoeper.
In het tumult van de uitbundige reacties van het publiek gaat er heel wat nuance verloren. Niet dat het uitmaakt. Brandweermannen moet je gaan zien om het ongebonden kind dat in die acteurs huishoudt.