Warenhuis

deel met je vrienden

Deel met je vrienden

daar drukken

Warenhuis: Het verhaal

For the English version click: Department Store.

“Een dag niet gekocht is een dag niet geleefd”

WARENHUIS is een muzikale, beeldende voorstelling over een warenhuis waar alles mooier is dan het lijkt. Het is een komen en gaan van medewerkers en klanten. Wie er naar binnen stapt vergeet voor heel even zijn zorgen van buiten. Men verkoopt er troost, vers verpakt of diepgevroren. Maar hoe lang duurt troost? Alle medewerkers zitten klaar, dat is op zich al een troostende gedachte. Ze gaan hun uiterste best doen om je met een glimlach het pand te laten verlaten.

In het futuristische decor met spiegelkolommen van Tatyana van Walsum, paraderen hooggehakte personages in de laatste mode over het podium als ware het een Parijse catwalk. Wie zijn wij? Wie willen we zijn? Vragen die op humoristische en absurdistische wijze aan de orde komen in deze voorstelling.

WARENHUIS is een theaterstuk over de ogenschijnlijke maakbaarheid van identiteit.

WARENHUIS (8+) is samen met Lisa Groothof gemaakt door de winnaars van de Zilveren Krekel met “Gasten”: Maurits van den Berg en Sacha Muller.

Maurits van den Berg (1983) was te zien bij o.a. Growing up in Public, Toneelgroep Oostpool, De Toneelmakerij en Stella Den Haag. Sinds 2010 vormt hij samen met toneelschrijver Rik van den Bos het gezelschap BERG&BOS. Maurits maakt voorstellingen voor de Parade, Oerol en Over het IJ. De succesvolle locatievoorstelling ‘Het jaar van de schlager’ krijgt binnenkort een vervolg.

Sacha Muller (1983) speelde in producties van o.a. Theater Artemis, theaterhuis ALBA en de Brandstichting. In 2011 stond hij met zijn voorstelling Rijk Alleen, geproduceerd door Theater aan het Spui, op de zomerfestivals De Parade en theaterfestival Boulevard. Ook in 2013 zal Sacha met een eigen productie op De Parade staan.

Lisa Groothof (1985) deed haar Mime-opleiding aan de Hogeschool voor de Kunst in Amsterdam. Bij Het Houten Huis speelde zij in 2013 onder regie van Ellen van Hoek in “Hotel Perdu”. In 2012 speelde zij in “An Elephant” geproduceerd door Frascati Producties. Op de Parade 2012 was Lisa te zien in de co-productie met Carver: “Het Perron”. Met Rianne Meboer maakte zij in hetzelfde jaar onder regie van René Geerlings “Kast”.

 

Credits

Acteurs: Maurits van den Berg, Sacha Muller, en Lisa Groothof
Regie: Gijs de Lange
Assistent Regisseur: Géraldine Verhoeven
Decor: Tatyana van Walsum
Kostuumontwerp: Ingrid Govers
Techniek en lichtontwerp: Dirk Houthoff
Muziek: William Bakker
Grafische Vormgeving: Merijn Schilte en Robin Vogel
Fotografie scènefoto’s: Paul Hoes
Artistieke leiding: Peter Drost
Zakelijke en productieleiding: Géraldine Verhoeven
Publiciteit: Afke Pricker

Foto's

Audio

Recensies

The review in English you’ll find at the end of this page.
Critique en Français: voir plus bas le page.

www.theaterjournaal.nl
Door: Yara Gomperts

In plaats van een verhalend en avontuurlijk toneelstuk is de nieuwe familievoorstelling van Toneelschap Beumer & Drost filmisch en fragmentarisch. Het stuk is een aaneenschakeling van losse scènes die elk een absurde weergave laten zien van de vervreemde werkelijkheid in een warenhuis.

Iedereen is bekend met opdringerige verkopers die er alles aan doen om hun commissie op te schroeven. Uiteindelijk verlaat je soms opgelucht met lege handen de winkel, maar even vaak kan je weglopen met een enorm schuldgevoel – er is te veel geld uitgegeven. Het is voor buitenstaanders leuk om conversaties tussen klant en verkoper af te luisteren en in ‘Warenhuis’ krijg je als toeschouwer juist alle kans om dit te doen. Zelfs de ‘binnenwereld’ van de verkopers wordt niet vergeten; “kijkt ze naar me, word ik gezien of wat zal ik vanavond eten”. Alles komt aan bod.

Flitsende en absurde show
Op het toneel staan verrijdbare glazen, spiegelende hokjes. Met die paar hokjes, lichtchangementen en opzwepende muziek wordt het publiek meegenomen naar de wereld van het warenhuis. De spiegels werpen lange banen licht op de vloer en kunnen het levendige warenhuis plots veranderen in een nachtclub, pashokje of stripshow. De korte scènes zijn absurd, soms vervreemdend, maar in elk zit humor voor zowel jong als oud. Juist het ontbreken van een lang verhaal maakt deze voorstelling geschikt voor het jonge publiek. De slapstickmomenten gecombineerd met de goed gecoördineerde onhandige lijven van de spelers Maurits van den Berg, Lisa Groothof en Sacha Muller, zijn geestig. Het lef waarmee de acteurs hun eigen lichaam of overtuiging humoristisch durven te belichten, is krachtig en maakt dat je er meer van wil zien.

(Ver)koopverslaafd
Mannen in chique pakken die gebakken lucht verkopen en dames die zich alles wat onnodig is laten aansmeren en wijsmaken. In het publiek wordt besmuikt gelachen, iedereen hoopt dat hij zich nooit zo idioot heeft aangesteld in een winkel. Zonder dat het wordt benoemd, weet iedereen heus dat ook zij zich wel eens zo hebben misdragen. Toneelschap Beumer & Drost slaagt er met ‘Warenhuis’ in om mensen te laten nadenken over hun eigen koopgedrag, zonder belerend of verwijtend te klinken. ‘Warenhuis’ is een geslaagde, humoristische en gelaagde familievoorstelling voor acht jaar en ouder.

Interview
Afke Pricker
24-01-2014

Kun je identiteit kopen?

Vrachtschepen, mogelijk gevuld met handelswaar, tuffen aan de lopende band voorbij langs het M-Lab aan het IJ. Tussen de lichtrepetities door spreek ik er de makers van de nieuwe voorstelling van Beumer & Drost: Warenhuis.

Alles is suggestie
Te midden van een futuristisch decor van Tatyana van Walsum met spiegelkolommen en rondslingerende pruiken, hooggehakte schoenen en witte handschoenen geven Sacha Muller, Maurits van den Berg en Lisa Groothof al gauw aan dat het publiek niet moet verwachten een warenhuis op het podium aan te treffen. “Alles is suggestief”, legt Maurits uit, “we doen een beroep op de verbeelding van de kijker. Warenhuis gaat eigenlijk over je identiteit of, zoals we van kinderen uit het publiek terugkregen: Wie ben je en wie wil je zijn? Je aanpassen aan de rest, daar is de mens goed in, zonder er misschien erg in te hebben. Kopen we om ergens bij te horen, om troost te ontvangen? Op een humoristische manier houden we het publiek letterlijk en figuurlijk een spiegel voor, zonder natuurlijk moralistisch te zijn. Daar is ons gezelschap wars van.”

Inspiratiebronnen
Sacha noemt als grote inspiratiebron voor Warenhuis de Exactitudes van Ari Versluys en Ellie Uyttenbroek over verborgen subculturen of stammen in het straatbeeld. “Zelfs als je denkt je op unieke wijze te presenteren, pas je wel bij een groep. We blijven kuddedieren. Ook hebben we alle afleveringen van de documentaire-serie ‘Van de schoonheid en de troost’ van Wim Kayser bekeken. “Wat maakt het leven de moeite waard?”, schitterend en zo essentieel! Daarnaast bekeken we het werk van trendwatcher Lidewij Edelkoort. Het voorspellen van trends en de maakbaarheid ervan is iets waar we niet dagelijks bij stil staan, maar het gebeurt.”

Zelfmarketing
Het drietal speelt op schoenen met hoge hakken. Met bijzondere muziek van componist William Bakker en prachtige kostuums van Ingrid Govers, ontstaat een sfeer van een catwalk. De personages flirten met zichzelf door poses voor een spiegel aan te nemen. “Selfies maken is een populaire bezigheid”, legt Sacha uit “net als het je presenteren op Facebook of Twitter op een manier zoals je gezien wilt worden. Zelfmarketing dus. Een bijzonder fenomeen. Op een absurdistische wijze tonen we dit op het podium”.

Alles van je is bekend
In het warenhuis van de toekomst wordt een bezoeker gescand. “Goedemorgen Judith de Bruin, geboren 14 april 1985 te Vlissingen. Welkom terug. Dit is de achttiende keer dat u ons bezoekt, berekend over een periode van 3,56 jaar…” schalt het in de zaal. Lisa: “We steken de draak met het Google-plaatje van een ieder, binnenkort is alles bekend van je! Tijdens de repetities hebben we samen met onze regisseur Gijs (de Lange, red.) hier enorm om gelachen. Dit gegeven bood zoveel inspiratie dat we onze probeersels de vrije loop lieten. Het schaamhok was regelmatig bezet, en ik geloof wel het meest door mij!”

Op de vloer schittert men en oogt iedereen succesvol. Een dikke sluier hangt over intrinsieke gevoeligheden als schaamte, onzekerheid en eenzaamheid. De pruiken gaan op, de hakken aan de voeten en de spotlights zijn aan. Wie zijn wij?

En weer vaart een containerschip met koopwaar voorbij.

 

Verslag Reporters van het Zaantheater, april 2014
Vrijdag 28 maart bezochten de TheaterReporters de voorstelling Warenhuis (8-88 jaar) van Toneelschap Beumer & Drost. Deze grappige, muzikale voorstelling speelt zich af in een warenhuis in een kleine stad. Voorafgaand kon iedereen meedoen aan een spel in de foyer: wie is de dader? Lees wat de Reporters ervan vonden.

Een paar highlights:

Emma (9):
Mensen worden verliefd op hun eigen spiegelbeeld in de fantastische spiegels. Achter de fantastische spiegels zit een klein hokje waar de spelers zich snel kunnen verstoppen of omkleden. Er zijn drie spelers. Ik vond het een geweldig leuk toneelstuk omdat de sfeer steeds verandert van verdrietig naar blij, van nerveus naar… etc. Het toneelstuk is van het Toneelschap Beumer en Drost.

Sara (Groep 7/8):
Ze zien dingen aan zich zelf die goed zijn of kunnen veranderen. Maar doen ze dat ook… Het zijn allemaal korte verhaaltjes, met als rode draad het gevoel dat je hebt bij bepaalde onderwerpen, die gaan over je gevoel en lichaam. De voorstelling Warenhuis is een leuke voorstelling met dans, zang, grapjes, verdriet en blijdschap. In het begin snap je er niks van, maar later is het een fantastische voorstelling. Het decor waren alleen maar spiegels. De muziek was afwisselend. De ene keer is het verdrietig de andere keer is het blije muziek.

Femke (11):
Het leek of ze gehypnotiseerd waren. Het leek wel een abstract schilderij.

Lena (12):
Een voorstelling over de tijd van nu, met cookies en reclames. Ik vond het de leukste voorstelling tot nu toe. Vooral door de humor, die ik erg grappig vond. Het werd gespeeld door drie acteurs, alle drie lopend op hakken. Twee waren heren, dus een applausje voor ze. Er werden eigenlijk verschillende stukken gespeeld, en samen in één voorstelling, genaamd Warenhuis.

Vadim:
Het was anders dan normale voorstellingen omdat ik het acteren heel bijzonder vond en ik was steeds nieuwsgierig naar wat er ging gebeuren.

—–

Review Theaterjournaal, Yara Gomperts – 26 January 2014

Department Store
Toneelschap Beumer & Drost
Directed by: Gijs de Lange

Instead of a coherent adventurous story, the new family show by Beumer & Drost is a cinematic collection of scenes. The piece is a chain of loose events each of which gives an absurdist comment on the alienated reality in a department store.

We’re all familiar with pushy shop assistants, who will do their utmost to “help” you just to raise their own commission. Sometimes we manage to exit the shop emptyhanded and relieved, but as often as not we only manage to escape after spending too much, feeling guilty! For bystanders listening in on the exchange between customer ans salesperson is no-strings-attached fun however, and in Department Store the spectator is in the position to do just that. Even the inner voices of the shop assistants are heard: “Is she looking at me? Am I noticeable? What’ll eat tonight?” All this, and more.

Flashy and absurdist show
On stage a series of mirroring glass cubicles on wheels. Just those few cubicles, clever light design, and inspirational music suffice to transport the audience to the world of the Department Store. The mirrors project corridors of light onto the floor, and moving them around enables the atmosphere to vary from department store to nightclub, changing cabin, or stripshow. The short scenes are surrealistic, alienating even, but each contains humour appealing to both young and old. In fact it’s the very lack of a longer story that makes this performance so suited for a young audience. The slapstick scenes performed in coordinated quasi gawkiness, by players Maurits van den Berg, Lisa Groothof ans Sacha Muller, are a joy to watch. The actors’ chutzpah to show their body or conviction in a humorous light is convincing and leaves the spectator hungry for more.

Addicted to selling, addicted to buying
Men in snazzy suits selling hot air, ladies who buy things they don’t need, buying into the salespitch nonsense – the audience giggle, a bit embarrassed perhaps, everyone hoping they’ve never made such a fool of themselves in a shop. No need to rub it in – everybody will be reminded of shamefully similar situations in which they themselves were the ones being an idiot.

With Department Store, theatre company Beumer & Drost have succeeded at making people think about the way they buy stuff, without moralizing or preaching. Department Store is an accomplished humorous and layered family show for ages 8 and up.

—–

Critique Theaterjournaal, Yara Gomperts – 26 janvier 2014

Le Grand Magasin
Toneelschap Beumer & Drost
Mise en scène: Gijs de Lange

En lieu d’un scénario qui raconte une histoire longue pleine d’aventures, le nouveau spectacle de Beumer & Drost est plutôt une collection de scènes cinématiques. La performance enchaîne une série de scènes dont chacun donne une commentaire absurdiste sur le quotidien un peu outre-réalité d’un grand magasin.

Tout le monde connaît des vendeurs collants qui t’envahissent, juste pour faire monter leur commission. Parfois on reussit à échapper belle sans avoir rien achété, mais des fois il arrive qu’on ne puisse exiter la boutique que après avoir dépensé trop d’argent… déja regrettant l’achât! Cependant, pour ceux qui n’achêtent rien, le conversation entre client et vendeur est une source d’amusement, et c’est dans Le Grand Magasin que les spectateurs sont invités de l’observer et s’amuser avec. Même les monologues intérieures des vendeurs passent: “…Est-ce qu’elle me regarde lá? Suis-je remarquable? Qu’este-ce que je vais bouffer ce soir?” Et c’est pas tout, et c’est pas tout!

Spectacle absurdiste
Sur scène nous voyons une collection de cabines roulants transparents avec des miroirs. Ça – plus lumière et la musique – suffit pour transporter le public dans le monde du Le Grand Magasin. Le lumière reflèté dans les miroirs crée une coloir sur la surface, et l’atmosphère se transforme facilement de magasin en night club, cubicules pour changer, ou strip show. Les tableaux sont de courte durée, et un peu surréaliste, ce qui n’empêche de trouver dans chacun plein de choses à rigoler pour les grands et let petits.

En fait, l’absence même d’une histoire plus longue est ce qui rend ce spectacle si bien adapté pour un jeune public.

Les instances du slapstick exécutés, par les acteurs Maurits van de Berg, Lisa Groothof et Sacha Muller, dans leur maladresse joué sont plein d’humour. Leur énergie et courage de se montrer physiquement ridicule ou bien plein des convictions idiots, est fort en donne envie d’en voir plus.

Accro à vendre, accro à achêter
Des types vètus en costumes chics en train de vendre de l’air, des dames qui achêtent de quoi elles n’ont pas besoin, tout en se laissant manipuler – dans le public on rigole un peu gêné, chacun en espoirs de n’avoir jamais fait un tel cinéma dans une boutique. Et alors quoi? Faut pas s’en faire… tout le monde reconnaît la situation!

Avec Le Grand Magasin les théatristes Beumer & Drost donnent à penser comment on achête des choses, sans moraliser ni sermonner. Le Grand Magasin est un spectacle de famille (8+) réussi, plein d’humour, et perspicace.

Speellijst

De theatertournee voor deze voorstelling is voltooid.

Deel met je vrienden

PLAN B**