Duikboot: Het verhaal
Duikboot
gaat over een tweepersoons onderzeeboot
dit vaartuig komt net van de werf
het onderwaterschip krijgt een tweekoppige bemanning
zij kennen elkaar niet
zij hebben een speciale missie
die krijgen ze pas te horen als ze onderweg…
als ze onder zee zijn.
Duikboot
een boot
twee mannen
een gevaarlijke opdracht
de zee
Duikboot
een voorstelling van onderzeese zaken.
Duikboot
theater met diepgang
Duikboot
bedacht en gemaakt door spelers en regisseur.
Credits
De voorstelling is bedacht en gemaakt door
de spelers en de regisseur.
Spel: Loek Beumer en Peter Drost
Regie: Michael Helmerhorst
Muziek: Joop van der Linden
Kostuums: Anne Lauwers
Decorontwerp: Laura de Josselin de Jong
Licht en techniek: Peter van der Hoek
Geluid en techniek: Dirk Witvoet
Produktie: Joost Leopold
Inspiciënten: Wim Mönnich en Frank Landheer
Decorbouw: Gert Jan Brinkman
Specials: Paul Reintjes
Zakelijke leiding: Hans Klaasman
Met dank aan: Joep Derksen, Manon Schuurman, The Decorators, Paul Beuk Oscar Meulenkamp, Habertu, Das Boot, Marinemuseum Den Helder, Harry Kassing, Ulrike Klumpenhouwer en vele anderen.
Affiche foto: Clemens Boon
Affiche vormgeving: Martijn Luns – Ontwerpbureau Amsterdam
Het Toneelschap Beumer & Drost wordt structureel gesubsidieerd door het Ministerie van OC&W
Tourneeplanning België:
Verenigde Werkhuizen Thassos
A. Rodenbachstraat 19 B 2140 Borgerhout
Tel: 0032-3/235.04.90 Fax: 0032-3/235-235.11.05
e-mail: thassos@pi.be
Tourneeplanning Nederland:
Hummelinck Stuurman Theaterbureau
Da Costakade 190, 1053 XG Amsterdam
Tel: 020-6164004 Fax: 020 6124341
e-mail: info@hummelinckstuurman.nl
www.hummelinckstuurman.nl
Productie:
Het Toneelschap Beumer & Drost
Veemarkt 202, 1019 DG Amsterdam
Tel: 020-4652147 Fax: 020-4682465
e-mail: info@beumerendrost.nl
Recensies
Noordhollands Dagblad
14-02-2002
Door Hans Kottmann
‘Met wat fantasie kun je heldhaftige dingen doen’
Aanstaande zaterdag gaat ‘Duikboot’ in première, een familievoorstelling van het toneelgezelschap B & D, voor jeugdigen van geest, vanaf acht jaar. De groep maakte eerder onder meer ‘Fanfare’, ‘Cowboys’ en ‘Brandweermannen’.
Laatstgenoemde voorstelling was een grote hit die ze over de hele wereld gespeeld hebben. „We houden ‘m nog even op het repertoire. Misschien spelen we ‘m deze zomer op De Parade”, zegt Loek Beumer. Samen met Peter Drost is hij oprichter en vast kernlid van B & D.
Fantasie is het kernwoord in hun voorstellingen. Beumer: „In het naspelen van heldhaftige dingen kun je je fantasie heel goed gebruiken. Voor mij is het podium een plek om te zeggen wat ik denk, voel en droom en je hoopt dat de mensen die kijken ook gaan denken, voelen en dromen. Dat komt tot uiting in de lach en de ontroering als je dat oproept. Alleen serieus spelen is ons niet gegeven.”
‘Duikboot’ wordt omschreven als ‘theater met diepgang’ of als ‘voorstelling van onderzeese zaken’. Beumer: „Twee mannen zitten vast in een boot. Ze moeten een zware opdracht uitvoeren, tussen de kwallen en vissen door. We dragen keurige uniformen en voelen ons erg gewichtig. Onderweg komen de zwakke mannelijke dingen naar boven. We krijgen de opdracht een vijandelijk schip te vernietigen. Het is een klein, subtiel spektakel met veel animaties en allerlei vondsten. Joop van der Linden heeft er originele muziek bij gecomponeerd.”
Marine
,,We hebben ons laten inspireren door films als ‘Das Boot’ en hebben veel informatie gehaald bij de marine. Zo hebben we in Den Helder een kijkje mogen nemen in De Tonijn. Je mag het trouwens geen duikboot noemen, je moet onderzeeër zeggen.”
Ooit hoorde Beumer na een voorstelling van ‘Cowboys’ een vader aan zijn zoontje van acht vragen wat ie later wilde worden. Zonder na te denken zei het ventje: ‘Ik wil later toneelspeler worden.’
Beumer: „Het kereltje zei dus niet: ‘cowboy’. Daarom maken we theater: je verzint iets en je kunt het worden. We staan inmiddels behoorlijk op de kaart. Het lukt ons steeds weer iets te maken. “
„Als jongetje speelde ik al toneel. Mijn vader was amateurtoneelspeler. Op mijn tiende heb ik een soort debuut gemaakt in het stuk ‘En waar de ster bleef stille slaan’. Mijn vader speelde een zwerver en ik het kindje Jezus. Ik weet nog wel dat ik vreselijk zenuwachtig was.”
Voorstelling ‘Duikboot’ door toneelgezelschap B&D
Te zien in het kader van het derde Internationaal Jeugdtheaterfestival: ZAANDAM, Zaantheater, 16 februari; ALKMAAR, De Vest, I8 februari; DEN HELDER, De Kampanje, 20 februari; HAARLEM, Toneelschuur, 21 februari, Stadssschouwburg, 14 april; PURMEREND, De Purmaryn, 22 februari; AMSTERDAM, Bellevue, 24 februari, De Krakeling, 8 maart; HEEMSKERK, De Cirkel, 9 maart.
Noordhollands Dagblad
19-02-2002
Door Hans Kottmann
Plechtige ‘Duikboot-taal’ is iets te veel voor de doelgroep
Toneelgezelschap B&D met Duik-boot.
Regisseur: Michael Helmerhorst.
Gezien in ZAANDAM, Zaantheater op 16 februari in het kader van het Internationaal Jeugdtheaterfestival.
Toneelgezelschap B&D richtte eerder het vizier op de wereld van de brandweermannen en de cowboys; in de nieuwe voorstelling ‘Duikboot’ gaat hun fantasie met de heldhaftigheid onder water aan de haal.
Reeds bij binnenkomst zien we twee werklieden op de werf de laatste hand leggen aan het ‘waterproof’ maken van een prachtige, smeedijzeren constructie. Een Polygoon-journaalachtige stem begeleidt de op handen zijnde tewaterlating van ‘De Sardien’.
Vervolgens komen de acteurs Loek Beumer en Peter Drost in vol ornaat opdraven. Echter; twee kapiteins, luisterend naar de namen van Ginkel en Brasem, op één schip, dat kan natuurlijk niet. Dus besluit het tweetal elkaars ‘bevelen’ (lees: voorstellen) beurtelings op te volgen. Ze weten ondertussen alleen maar dat ze voor het vaderland onderweg zijn en dat de definitieve missie later volgt.
De voorstelling is bij vlagen vooral een visuele en muzikale belevenis. Bij hét door de periscoop turen bij voorbeeld steekt een eind verderop een stuk pijp ook de kop op, we zien tijdens een uitstapje onder water feestelijk verlichte kwallen en het uiteindelijk te vernietigen vijandelijk vlaggenschip verschijnt letterlijk aan de horizon in een zee van kleine gele lampjes.
Vis-a-vis
In deze vondsten lijkt de hand van regisseur Michael Helmerhorst, bekend van de grootschalige visele comedyspektakels van de groep Vis-a-Vis, ook duidelijk herkenbaar. De muziek en de geluiden van componist Joop van der Linden zijn bijzonder spannend.
Daarentegen is het taalgebruik ietwat overdreven plechtig en lijkt soms ook iets te hoog gegrepen voor de jongsten onder de doelgroep van acht plus. Bovendien; de non-verbale gedeeltes maken het verhaal al veelzeggend genoeg.
Als het duo tenslotte strandt en op een eiland terecht komt, weten ze van de nood een creatieve deugd te maken (hier niet te verraden) waardoor ze bij thuiskomst alsnog als helden binnengehaald worden.
Volkskrant
19-02-2002
Door Bart Deuss
Duikboot
Van: Toneelschap B&D. Regie: Michael Helmerhorst. Idee: Beumer, Drost & Helmerhorst. Leeftijd: vanaf 8 jaar. t/m rnei.
www.beumerendrost.nl
Van Ginkel en Brasem zijn twee door de wol geverfde kapiteins met een flinke voorraad onderscheidingen op hun borst. De kordate heren hebben menige zee bevaren maar als ze met z’n tweeën – ieder met een geheime missie – terechtkomen op een duikboot, blijken ze toch ook heel kleine mensjes, die na de louterende werking van schipbreuk en afzien ten slotte op wonderlijke wijze thuiskeren.
De acteurs Loek Beumer en Peter Drost laten sinds de oprichting van hun Toneelschap B&D consequent zien waarop hun fascinatie drijft: een nimmer aflatende jongensfantasie, voorzien van een randje onvervalste nostalgie. De onderzeeër waarmee de heren afdalen, gaat te water bij een voice-over die op het Polygoonjournaal is geïnspireerd, de twee kapiteins op dat ene schip zijn simpele zielen die onvoorwaardelijk geloven in god en vaderland. Op naïef aandoenlijke wijze tonen de twee spelers hoe kwetsbaar en onweersgevoelig hun personages in feite zijn.
Ze bedienen zich hierbij van een artistieke handtekening die jaren terug op weergaloze wijze werd gezet in de voorstelling Brandweermannen van Wederzijds (door B&D opnieuw uitgebracht in 1999). Met behulp van huis-, tuin- en keukentechnieken werden ter plekke de meest onwaarschijnlijke effecten gesuggereerd op zo’n inventieve wijze dat je onmiddellijk valt voor de acteurs die ze uitvoeren.
Duikboot wijkt daar in zoverre vanaf dat hier flink is uitgepakt met daadwerkelijk technisch vernuft om de gestalte van de onderzeeër op de planken te zetten. Wat overigens prachtig is gedaan met gelukkig de nodige ruimte voor het kleine gebaar van de spelers zelf. Het is logisch dat de twee kapiteins bij de aftrap van deze technisch complexe voorstelling nog niet gedragen worden door die techniek. Toch bekruipt je enigszins de neiging om te zeggen ‘Heren, heren, een beetje minder stoom graag, zodat we jullie beter zien.’
De Telegraaf
door: Marla Kleine
Toneelschap B&D creëert een gave jongensdroom
Het affiche laat al niets te raden over: twee stoere zeemanskoppen van het type dat alleen een traan laat bij het consumeren van Fisherman’s Friend. Met het belang van Koningin en vaderland voor ogen laten zij vrouw en hond op de kade achter, om een missie van wereldbelang te ondernemen op onderzeeër ‘De Sardien’.
Deze duikboot is de meest recente en modernste toevoeging aan Harer Majesteits vloot, met aan boord een geheim wapen dat na gebruik geen spoor van de vijand én duikboot over laat. Met twee kapiteins aan boord kiest ‘De Sardien’ het ruime sop.
Met ‘Duikboot’ zet Toneelschap B&D opnieuw een jongensdroom van Loek Beumer en Peter Drost, samen het artistieke brein achter het Toneelschap, op het toneel. Na zijn opleiding in Maastricht kwam Drost bij Toneelgroep Wederzijds terecht. „Ik kreeg daar de kans een aantal jaren achter elkaar bij een gezelschap te werken. Maar op een gegeven moment kreeg ik de kriebels, ik wilde niet alleen meer in stukken van iemand anders spelen. Ik wilde zelf voorstellingen maken.”
Die kans kreeg hij bij De Paardenkathedraal in Utrecht. Waar hij de succesvolle solovoorstelling ‘Erik’ maakte, naar het gelijknamige boek van Bomans. ‘Erik’ gaat overigens het volgende seizoen in reprise. Even terug bij Wederzijds speelde hij in ‘Brandweermannen’ en daar ontmoette hij Loek Beumer. „Er ontstond zoiets als een chemische verbinding tussen ons. Op de speelvloer zochten we elkaar steeds op. We hadden allebei geen zin bij de telefoon te gaan zitten wachten tot er iets werd aangeboden, we gingen zelf aan de slag.”
En dat leidde tot ‘De mannetjes van de radio’, een voorstelling waarmee eigenlijk direct de toon werd gezet voor alle producties tot nu toe. Drost: „We maken tijdloos theater, in een eigen stijl. Ons zul je niet breakdansend over het toneel zien rollen. Daarom kiezen we ook voor de leeftijdgroep van acht tot twaalf jaar met ouders, theater voor jongeren moet altijd zo realistisch mogelijk zijn. Wij houden van jongensverhalen, stukken waar je lol in hebt. We zullen ook nooit merknamen gebruiken, juist om dat tijdloze aspect te handhaven.”
Terloops constateert Drost: „We maken eigenlijk altijd jongensverhalen met veel mannenhumor, we hebben tot nu toe ook nog nooit met een actrice gewerkt. Zelfs de vrouwenrollen speelden we zelf. En dat is geen onwil.” Wat overigens niet betekent dat meisjes de voorstellingen van het Toneelschap niet zouden waarderen, in tegendeel, hun reacties zijn even enthousiast als die van jongens.
Het Toneelschap hanteert een visueel komische stijl, die inmiddels door zowel publiek als collega’s gewaardeerd wordt. Een positieve ontwikkeling binnen het jeugdtheater, omdat er altijd met een zekere mate van wantrouwen werd gekeken naar jeugdtheater waarin humor en plezier voorop staat.
‘Duikboot’ is weer exemplarisch voor de speelstijl van het Toneelschap. De visuele kant komt voor rekening van Laura de Josselin De Jong. Zii ontwierp de duikboot, een suggestief geheel van grauv ijzer en creëerde de schroot vloot, de vijandelijke vloot bestaande uit afvalhout en geschildcrd piepschuim. Met minimalc middelen, theatrale vormgrappen en perfect getimede geluidseffecten word een maximaal resultaat bereikt. Zoals een jonge toeschouwer opmerkte: ,,’t is net als in een film, alleen kun je hier veel meer zelf bij fantaseren.” Sterker nog, het creatieve slot van deze voorstelling gaat zelfs het voorstellingsvermogen van de gemiddelde filmmaker te boven.
Volkskrant
22-02-02
door Bart Deuss
De Canadese choreograaf Judith Macuse bezocht het Internationaal Jeugtheaterfestival.
…. Ondertussen ondergaat Judith Macuse de uitdaging van Nederlandse produkties. Ze is lovend over de voorstelling Duikboot van het Toneelschap B&D. Per onderzeeër varen twee kapiteins uit om hopeloos te stranden op hun geheime missie. de Canadese houdt van de lichte toon. “Die mannen zijn dapper zoals kinderen dat zijn en dus ook kwetsbaar”.
In schrille tegenstelling tot Canada en de Verenigde Staten is er hier een jeugdpubliek opgebouwd, meent Macuse. Ze is getroffen door de context die er in Nederland bestaat voor jeugdtheater: er is geld, er zijn faciliteieten en uitgebreide educatieve programma’s. “Kinderen lijken hier te weten wat theater is, ze zijn gretig, geduldig en in staat om echt te kijken”. …
Uit: Zone 03
13-19 Maart 2002
Onderzeeër De Sardien meert af in Dok 6
DUIKBOOT
‘Duikboot’ door Toneelschap Beumer & Drost.
Regie: Michael Helmerhorst
Spel: Loek Beumer en Peter Drost.
Toneelbeeld: Laura de Josselin de Jong.
Het Nederlandse Toneelschap Beumer & Drost brengt heerlijk slapsticktheater over beroepsgroepen zoals ‘De Mannetjes in de radio’, ‘Cowboys’, ‘Brandweermannen’. Vorig jaar gaven ze een dwarsdoorsnede van het keukenpersoneel van een thema-restaurant. In Duikboot vragen ze zich nu af of er leven is onder water.
Jules Verne is niet ver weg. Het zou, Jongens en Wetenschap kunnen zijn. De nieuwe mini-submarine met toestellen, meetapparaten en kabels die zo in dok 6 zal afmeren, ziet er heel technisch uit. Zijn naam, De Sardien, toont dat het maar scherts is. Bij het dopen door zijne majesteit vliegt het touw met de fles champagne er constant naast, zo klein is de boot. De bemanning bestaat slechts uit twee personen maar die nemen hun taak ernstig.
Het procédé is eenvoudig. Alle clichés van dit beroep worden op één hoop geveegd. Bij de zeemacht beperkt de conversatie zich tot hiërarchische bevelen en berichten die beroepshalve op hoge of droge toon worden geserveerd via intercom of telex. Het stuk opent met het moraliserende plechtige toontje van de oude Polygoon-journaals in de filmzaal: ‘…en zo dragen zij en vele anderen bij aan de vooruitgang van ons land.’ Dan volgt het inschepen van de bemanning in uniform, het versieren van hun kajuiten, het checken en dubbelchecken van apparatuur het nerveus gedoe voor afreis, de plechtstatige afvaart, de eerste onhandige duik onder water, het aflossen van de wacht,… Ingebouwde complicaties maken het nog hilarischer. Beide bemanningsleden blijken door zijne majesteit benoemd te zijn als kapitein, hebben elk een andere opdracht in hun geheime rode envelop. Met twee kapiteins op een schip is het moeilijk manoevreren, ze luisteren niet naar elkaar. Maar ze worden slim en lossen elkaar in shiften af. Als De Sardien vasloopt bij een tropisch eiland, wordt de toestand helemaal te gek. In een mum van tijd worden bloemrijke tafelkleedjes omgebouwd tot subtropische hemden en Samsonites worden accordeons. En dan bouwen ze de boot om tot vliegtuigje.
Acteurs Loek Beumer en Peter Drost en hun regisseur bedenken alles ter plekke, zo lijkt het wel. De beroepssleur wordt overwonnen door hun grillige fantasie, die voor de hand ligt, maar verfrissend werkt. Het is de fantasie van ons bed, dat een boot wordt. Voor jongeren vanaf 8 jaar en zeker ook voor volwassenen.
(EV)
De Morgen
08-04-02
Nederlands toneelschap B&D Speelt ‘Duikboot’ : Een feest om naar te kijken
Leuven / Van onze medewerkster Annelies De Wade
Beumer & Drost, alias het Nederlandse gezelschap B&D, hebben al langer een patent op creatieve voorstellingen voor het jonge volkje. Hun nieuwste, Duikboot, loopt lekker als een film en is tegelijk, zoals de makers het zelf zeggen, ‘theater met diepgang’.
Beumer & Drost, eerder al als brandweermannen in de weer, kruipen dit keer in de huid van twee zeelieden. Die ontmoeten elkaar voor het eerst op De Sardien, een kersverse onderzeeboot met koninklijke allure. Ze dragen allebei pak en pet van een kapitein; aangezien ze er niet meteen uit geraken wie van hen ‘het kapiteinst is’, mogen ze om beurten bevelen uitdelen.
Als ze eenmaal onder zee zijn, wordt hun missie duidelijk: een vijandig vlaggenschip uit de weg ruimen. De mannen dromen van roem, ze willen iets betekenen voor het vaderland. Met kennis van zaken bereiden ze zich terdege voor op hun gevaarlijke taak, tussendoor wandelen ze tussen de onderwaterkwallen, hebben ze ook heimwee naar huis, en versturen ze brieven in een fles. En hoe zelfverzekerd ze zich ook gedragen, aan het eind durven ze toch niet echt oorlog te voeren, spoelen ze aan op een eiland, en gaan ze daar wat onthaasten, om later alsnog als verloren schapen op het droge vaderland te worden gehaald.
Duikboot is een feest om naar te kijken. Als decor is er een soort echte onderzeeboot, compleet met periscoop, sein- en visieapparatuur, in- en uitschuifbaar dak. Aan de blauwe lichtgevende lijn achterin, waarop nu en dan figuurtjes (en zelfs een cruiseschip) langs glijden, kun je zien of de twee zich boven of onder het wateroppervlak bevinden.
De speelstijl van Beumer & Drost countert bewust de setting van een onderzeeerfilm en de muziek van de voorstelling die aan een doorsneeavonturenfeuilleton herinnert. Met hun zenuw-achtige bewegingen en spreken,grappige slapstick en voortdu-rend uit de rol van stoere zeebonk vallen, lijken ze veeleer thuis te horen in een stripverhaal of stomme komische film. De twee zijn wonderwel op elkaar ingespeeld en zorgen met kleine, fijne ingrepen voor een gezonde dosis (zelf)relativering. Dat een uniform maar een uniform is, en dat mannen ook maar broekjes zijn als ze in levensgevaar verkeren, lijkt de nevenboodschap van Duikboot. Gecombineerd met veel humor, spanning en een paar fantastische theaterbeelden (zie het moment waarop de twee aan de wand van hun gebombardeerde Sardien hangen, en de scene waarop de duikboot in een vliegtuig verandert) wordt Duik-boot een van die voorstellingen waar kinderen ademloos in worden meegezogen.
Ons Oordeel: Een van die voorstellingen waar kinderen ademloos in worden meegezogen.