De makers van Beumer & Drost zijn hun tocht naar de theatervoorstelling Reis om de wereld in 80 dagen gestart. Waarmee word je komend seizoen verrast?
Theaterseizoen 2019-2020
Regie: Michael Helmerhorst
Spel: Peter Drost en Paul R. Kooij
Sound design: Gerhardt Heusinkveld
Première: 24 november 2019 | Deventer Schouwburg
Tournee: t/m 23 maart 2020 Nederland en België (inclusief schoolvoorstellingen)
Wat willen we als makers vertellen met deze voorstelling?
In eerste instantie werden we getriggerd door de uitstekende vertaling van Vernes Reis om de wereld in 80 dagen. De anekdote van dit literaire werk over de weddenschap van een de Engelse gentleman Phinias Fogg om in 80 dagen de wereld rond te reizen roept theatrale beelden op. De strijd met de tijd en de subtiele en de vluchtige confrontatie met de verschillende landen en culturen leken ons interessante en ook actueel relevante gegevens. Loyaliteit, vriendschap, flexibiliteit en vooroordelen; het komt allemaal langs op een niet nadrukkelijke manier. Met een dubbel onverwacht einde: Fogg lijkt een dag te laat aan te komen – en dus te verliezen – maar wint toch door de verschillende tijdzones. En dan is zijn hart ook nog eens ontgrendeld door de vrouw die hij van de brandstapel heeft gered.
Wat gaan we zien?
Het letterlijk verbeelden van het boek zou geen Beumer & Drostiaanse uitdaging betekenen. Het avonturenverhaal over een ongelooflijke, bijna niet te volbrengen reis, speelt een belangrijke rol in het leven van de personages in deze voorstelling. Op een plek ‘elders’ plamuren en schilderen zij beroepsmatig een oneindige muur. De voortdurend door het boek opgeroepen herinneringen aan hun verleden worden steeds levendiger en de heimwee slaat genadeloos toe. Het lijkt onmogelijk om naar huis terug te keren. Net als in het boek zou dit een ongelooflijke en bijna niet te volbrengen reis voor hen betekenen.
En dan stuiten we op wat wij het meest interessant vinden: menselijk gedrag. Alledaagse misverstanden kunnen hilarisch en pijnlijk tegelijk zijn. En zo herkenbaar. De kracht van Beumer & Drost is het onder de loep nemen van misverstanden en gedrag. Met een geestige kwinkslag komen zo allerlei thema’s ter sprake op een poëtische en beeldende manier.
Hoe ontstond de samenwerking met Paul R. Kooij?
Peter en Paul kennen elkaar natuurlijk uit het veld maar werkten voor het eerst samen in het grote spektakel Het Pauperparadijs en in de theatervoorstelling Fifa Blatter. Beiden verbaal virtuoze acteurs die ook hun lichaamstaal volledig in de strijd gooien. Beiden met veel gevoel voor hun omgeving en een scherpe blik. Beiden opgegroeid in Utrecht Zuilen. Deze twee samen op het toneel levert altijd een verrassend bombardement op van slinkse spelingangen en uitdagingen. Een feest dus.
Combinatie met filmbeelden?
Omdat Peter Drost al sinds 2004 samen met Michael Helmerhorst filmische middelen inzet, wordt dit stijlmiddel een expertise. Het is ontstaan door het gigantische filmarchief van Michael Helmerhorst met de meest uiteenlopende films. Archiefbeelden, oude speelfilms en documentaires. Vraag hem een regenachtige zondagmiddag in Londen, 1968, en hij haalt het voor je tevoorschijn. Met Ingeblikt maakten we een verhaal om archiefbeelden heen en konden we Peter in gesprek laten gaan met Michael Caine. Maar film wordt nooit op dezelfde manier ingezet en de zoektocht naar variaties en verrassingen levert een extra laag op in de producties.
Wat is het unieke of bijzondere aan deze voorstelling?
Alles natuurlijk! We maken oorspronkelijk materiaal en het theater ontstaat vanuit de rijkdom aan gegevens. Nooit eerder gezien want het is in het hier en nu bedacht vanuit een schat aan acteer- en theaterervaring. De verhalende muziekcomposities door Gerhardt Heusinkveld geven een extra dimensie aan Reis om de wereld in 80 dagen.
Welk vakgebied willen we uitlichten?
Voor ons is verbeeldingskracht het centrale thema.