Ganzenbord

deel met je vrienden

Deel met je vrienden

daar drukken

Ganzenbord: Het verhaal

Het Ganzenbordspel geeft in het kort de levensweg weer die wij allen hebben af te leggen. Een paar stappen vooruit worden gevolgd door een vertraging in de vorm van de impasse van de Put, de verwarring van het Doolhof en het afzien in de Gevangenis. Het Lot bepaalt via de dobbelstenen onze levensweg. Met uiteindelijk als loutering het Hiernamaals.

In Ganzenbord – de Voorstelling – spelen een man en een vrouw dit aloude bordspel. In de bekende filmische traditie van INGEBLIKT en DICK BOS worden theater en film met elkaar verbonden tot een hechte visuele gebeurtenis. Filmische inkijkjes in de Put, het Doolhof en de Gevangenis ontrafelen uiteindelijk het geheim van dit ‘gezelschap’ spel. Waarna een potje ganzenbord voor niemand meer hetzelfde zal zijn.

Het decor, een enorme uitvoering van de speldoos, geeft de mogelijkheid om werkelijk af te dalen in het mysterie.

Credits

Tekst & Spel: Peter Drost en Manon Nieuweboer
Regie: Michael Helmerhorst
Regie-assistentie & Productie: Géraldine Verhoeven
Decorontwerp: Frits van Hartingsveldt
Lichtontwerp: Peter van der Hoek
Decorbouw: Aart Marcus
Kostuums: Carin Eilers & Marianne Noorlander
Scènefotografie: Barbara Hommes
D.O.P. & montage: Henk Haselager
Geluidsbewerking: Martin Scheffer
Inspiciënt: Wim Mönnich
Grafische vormgeving: Rein van der Ven
Artistieke Leiding: Loek Beumer & Peter Drost
Zakelijke Leiding: Louise Paulussen

Foto's

Recensies

Trouw: “Inspirerend voor jeugdtheatermakers”.

Het Parool: “Met Beumer & Drost zit je altijd goed”.

Elsevier: “Oud bordspel komt tot leven”.

 

Trouw
13 januari 2010
door Anita Twaalfhoven

‘Met de dobbelstenen uit de Put naar het Geluk’

Het Ganzenbordspel is inspirerend voor jeugdtheatermakers. Zo schreef Heleen Verburg in 2002 het sprookje “Katharina Katharina in het Ganzenbord”, waarin dobbelstenen de wonderlijke levensloop van een meisje bepalen. In de multimediale familievoorstelling “Ganzenbord” gaat ook het Toneelschap Beumer & Drost op zoek naar het geheim van het spel. Als de luiken in de gigantische speeldoos op de toneelvloer opengaan, krijgen we een filmische inkijk in een ondergrondse wereld. Daar wonen de figuren uit oude en moderne gezelschapsspelletjes.

Het stokoude echtpaar Peter Drost en Manon Nieuweboer zakt al spelend rond de salontafel dwars door de vloer heen. Terug in hun jeugd ontmoeten ze elkaar voor het eerst bij het vakje van de Herberg, waar zij met lang, blond haar achter de bar werkt. Op film daalt de man een stenen trap af naar de kroeg vol bizarre figuren. De Koningin uit het schaakspel klaagt tegen de Joker uit het kaartspel dat zij geslagen is, door een eenvoudige pion nog wel! Zij negeren de heer Mens erger je niet, omdat hij slechts afgebeeld staat op de voorkant van de doos en zelf geen speler is. Ondertussen maken de soldaten, luitenants en generaals zich op voor de strijd, want een groepje mensen gaat Stratego spelen. En dat is nog maar het begin, elk filmpje is een feestpakket vol bekende acteurs in verrassende rollen.

De prille relatie tussen de man en vrouw is een spannend avontuur dat de acteurs ontroerend en met gevoel voor humor spelen. Manon Nieuweboer zet vaak dominante dames op het toneel, maar in “Ganzenbord” speelt zij zowel schuchter als geslepen. Ze windt haar naïeve, verliefde tegenspeler slim om haar vinger. Met de dobbelstenen in de handen helpen ze elkaar blozend de Brug over. Ze tuimelen in een diepe, zompige Put en raken elkaar bijna kwijt in de Gevangenis. Daar zit ook Kees Prins in de rol van vastgoedmagnaat uit het Monopoliespel achter de tralies zijn zaakjes te regelen.

In de regie van Michael Helmerhorst is “Ganzenbord” een explosie van visuele vondsten, maar het verhaal is glashelder. Het geheim van het Ganzenbord is de symboliek: de vakjes in het spel bepalen het verloop van de relatie tussen de personages en weten niet of ze samen blijven of uit elkaar gaan. Nummer 63 is de finish en eigenlijk winnen beide spelers, want dat is het nummer van het huis waar ze gaan samenwonen. De film zoomt in op de huiskamer en daar spelen de man en vrouw steeds weer het spel van hun leven. Een mooi leven waar ze dansend in elkaars armen op terugblikken.

Parool
10 februari 2010
door Joukje Akveld

Met Beumer & Drost zit je eigenlijk altijd goed

Loek Beumer en Peter Drost maken beeldend theater waar het speelplezier vanaf spat. Geen moraal bij deze heren, soms zelfs geen verhaal, maar altijd een theatrale gebeurtenis met veel originele vondsten.

De komende dagen is het toneelschap te zien in De Krakeling met twee voorstellingen: Maliënkolder en Ganzenbord. Dat wordt kiezen. In dit geval tussen de absurdistische gekte van de mannen van de Maatschappij ter bevordering van de Instandhouding (mtbvdi) en een romantisch een-tweetje op een ganzenbordspel met filmische interventies.
In Maliënkolder doolt Loek Beumer met de jonge acteurs Maurits van den Berg, Sacha Muller en Sjors Stassen door een middeleeuwse stad. Een doel hebben deze mannen in hun merkwaardige leren broekrokken niet. Bij de mtbvdi worden vooral veel nutteloze rituelen verricht. Hier geen historisch verantwoorde vertelling, want: “Dit is niet het verhaal van de geschiedenis, maar de geschiedenis van een verhaal”.

In een reeks absurdistische scènes wordt gevochten met lepels, geduelleerd op geborduurde paardenkopschilderijen gemarteld op een manier die verrassend vrolijk stemt. Nu en dan barsten de heren uit in een dwaas lied of marcheren ze één van hun malle choreografietjes. Niet alles scènes zijn even sterk maar de mix van aanstekelijke flauwekul, quasifilosofische bespiegelingen en fysiek theater is beslist inventief.

Met Ganzenbord gaat Peter Drost verder op de weg die het Toneelschap insloeg met de voorstellingen Ingeblikt en Dick Bos, waarbij theater en film samenkomen in visueel spektakel. In een sprookjesachtig decor (hulde voor Frits van Hartingsveldt) spelen Drost en Manon Nieuweboer een ouderwets potje ganzenbord. De dobbelstenen bepalen de loop van de gebeurtenissen.

Op de filmpjes – mooie gastrollen van onder anderen Kees Prins en Loek Beumer – is te zien wat de twee overkomt als ze in de put, de gevangenis of het doolhof belanden. Film en theater lopen hier op knappe wijze in elkaar over.
Tegenover de nonsensdialogen van Maliënkolder staan de puntige dialogen van Ganzenbord.
En waar de eerste voorstelling grossiert in vrolijke mallotigheid, wordt in de tweede een hilarisch en romantisch liefdesverhaal verteld. Met Beumer & Drost zit je eigenlijk altijd goed.
Elsevier
6 februari 2010
door Ingrid van der Chijs

Oud bordspel komt tot leven

De gezellig gekleurde ganzen hebben de aandacht in de loop der eeuwen een beetje afgeleid van de boodschap van het bekende spel. Oorspronkelijk verbeeldt ganzenbord namelijk de levensweg van ieder mens, met alle hoogte- en dieptepunten. Dat doen Beumer & Drost ook met hun voorstelling.

In de put raken, is bij ganzenbord net zo erg als in de gevangenis belanden. In beide gevallen moet de ongelukkige wachten tot er een ander op het vakje komt. In de toneelvoorstelling geven de hoofdrolspelers, Peter Drost en Manon Nieuweboer, een eigen interpretatie van deze regel. Ze zijn zo verliefd op elkaar dat de een de ander meteen uit de put haalt met een touw. In het echte leven zou je immers ook niet lijdzaam toezien.

Van het toneel is een levensgroot ganzenbord gemaakt. Zodra een van de spelers op een vakje terechtkomt, verdwijnt hij door een luik. Op een groot projectiescherm is te zien wat er dan gebeurt. Bijvoorbeeld wanneer een speler in de herberg komt, waar ook alle andere oud-Hollandse spellen hun beurt blijken over te slaan. De combinatie van toneel en film – waarin het overigens wemelt van de bekende acteurs – maakt van het ouderwetse spel ganzenbord de perfecte moderne jeugdvoorstelling.

 

Speellijst

De theatertournee voor deze voorstelling is voltooid.

Deel met je vrienden

PLAN B**